Varman asiakkaat toimitilavuokrauksen tyytyväisimpiä myös vuonna 2022 – aktiivisten suosittelijoiden määrä kasvanut entisestään

Toimitilavuokrausmarkkinassa vuosittain toteutettavan KTI Asiakastyytyväisyysvertailun tulokset ovat valmistuneet. Tutkimuksen mukaan Varmalla oli toimitilavuokrauksen tyytyväisimmät asiakkaat myös vuonna 2022!

KTI Kiinteistötieto Oy:n toteuttama Asiakastyytyväisyysvertailu mahdollistaa asiakastyytyväisyyden kehityksen seuraamisen sekä vertailun alan muihin toimijoihin toimitilavuokrausmarkkinassa. Me Varmassa hyödynnämme tuloksia asiakasvuorovaikutuksemme sekä vuokraustoimintaamme kehittämisessä. Tässä artikkelissa kerromme vuoden 2022 asiakastyytyväisyysvertailun havainnoista.

”Hirveän joustava, luotettava, reilu, kuuntelee vuokralaista.”
- Asiakaspalaute, KTI tutkimus 2022

Aktiivisten suosittelijoiden määrä kasvussa – Varman NPS jo 66

Varman vuokralaisten NPS vuonna 2022 oli 66, vertailuaineiston NPS 35.

NPS analyysissä Varman vahvuuksina suhteessa vertailuaineistoon nousivat esimerkiksi vuokralaisen ymmärtäminen ja tarpeiden tuntemus, vuokranantajan ammattitaito ja asiantuntemus sekä kyky toteuttaa sovitut asiat. Myös asiakaspalvelun sujuvuus, tiedonkulku ja yhteydenpito saivat kiitosta. Lisäksi Varman imago vuokranantajana näyttäytyi muuta vertailuaineistoa parempana.

Toimitila-asiantuntijapalveluidemme suosittelijoiden määrä on uusien tulosten mukaan kasvussa, sillä vuoden 2021 NPS Varman toimitilavuokrausasiakkaiden keskuudessa oli 63!

Vuokralaistemme vastauksista esiin nousevat kehitystoiveet puolestaan käsittelivät useimmiten varsinaisen toimitilakiinteistön ja vuokraustoiminnan ulkopuolelle jääviä asioita, kuten liikenneyhteyksiä, pysäköintimahdollisuuksia tai sijaintia.

Lukuvinkki: Varman kokonaisasiakastyytyväisyys vertailuryhmänsä paras vuonna 2021 – ”joustava vuokranantaja, joka kuuntelee hyvin ja ymmärtää vuokralaisen tarpeita”

”Olemme olleet pitkään yhteistyössä, kaikki on ollut jouhevaa ja helppoa.”
- Asiakaspalaute, KTI tutkimus 2022

Hybridityö edellyttää arjessa toimivia toimistoja sekä toimitila-asiantuntijan apua myös jatkossa

Varman toimitilavuokralaisista 81 % odottaa yrityksensä tilantarpeen kasvavan tai pysyvän ennallaan kahden seuraavan vuoden ajan. Ainoastaan 2 % vastaajista ei osaa arvioida tilannetta.

Hybridityön rutiinien kehittyessä useissa yrityksissä on huomattu, että tilan tarve ei itsessään ole vähentynyt, vaan tuloksellinen työnteko tarvitsee yhteisöllisten kohtaamistilojen lisäksi myös erilaisia hiljaisia tiloja, puhelinkoppeja, neuvotteluhuoneita sekä helposti käyttöönotettavia, esimerkiksi nimettömiä työpisteitä. Tilaa ei vähennetä, vaan sitä opetellaan käyttämään aiempaa järkevämmin. Tällaisissa muutosprosesseissa yhteistyökykyisen ja joustavan toimitila-asiantuntijan tuki on tärkeä.

Vertailuaineistossa usko kasvavaan tai entisen kaltaisena säilyvään tilantarpeeseen oli 75 %. Tilantarpeen muutoksen suhteen epävarmojen vastaajien määrä oli vertailuaineistossa suhteessa suurempi – 16 % ei osannut arvioida tilantarpeensa kehitystä.

”Halu kuunnella vuokralaista, on ratkaisuissaan joustava.”
- Asiakaspalaute, KTI tutkimus 2022

Liiketilavuokralaisten arviot selvästi vertailuaineistoa positiivisempia

Vaikka Varma menestyi KTI Asiakastyytyväisyysvertailussa kokonaisuutena hyvin, selkein positiivinen muutos edellisen vuoden asiakastyytyväisyysvertailuun oli liiketilavuokralaisten tyytyväisyydessä.

NPS analyysin perusteella onkin selvää, että Varman Asset Managerien tapa huolehtia myös liiketilavuokralaisista on poikkeuksellisen joustava ja asiantunteva, sillä Varma erottui edukseen vertailuaineistosta seuraavissa väittämissä:

  • vuokralaisen ymmärtäminen ja tarpeiden tunteminen
  • vuokranantajan ammattitaito ja asiantuntemus
  • vuokranantajan kyky toteuttaa sovitut asiat
  • vuokranantajan yhteyshenkilön tavoitettavuus
  • tiedonkulku ja yhteydenpito
”Hyvä sijainti ja hyvät palvelut ja toimiva yhteistyö vuokranantajan kanssa.”
- Asiakaspalaute, KTI tutkimus 2022

Toimitilavuokraus on asiakaspalvelua: vuokranantajan joustavuus ja asiakasymmärrys on korostunut 2020-luvun poikkeuksellisina vuosina

Asiakastyytyväisyysvertailun positiivinen palaute vuokralaistemme ymmärtämisestä ja tarpeiden tuntemisesta kertoo, että olemme onnistuneet henkilökohtaisessa palvelussa. Asiakkaidemme kokemus sujuvasta palvelusta syntyykin erityisesti hyvästä keskusteluyhteydestä Asset Manageriemme kanssa.

Asiakkaamme saavat aina henkilökohtaista palvelua matalalla kynnyksellä, sillä kiinteistöjemme Asset Managerit huolehtivat yhteydenpidosta aina uuden asiakkaan yhteydenotosta vuokrasopimusneuvotteluihin saakka, sekä läpi koko vuokra-ajan.

Kaikki toimitilavuokrauskohteet ovat myös omistuksessamme, joten haluamme luonnollisesti pitää ne hyvässä kunnossa. Hyväkuntoiset, peruskorjatut ja siistit tilat ovat sekä meidän että asiakkaidemme etu, ja se ohjaa myös pitkäjänteistä kiinteistösijoitustyötämme.

Lukuvinkki: Mitä jos yrityksesi tilantarve muuttuu kesken sopimuskauden? Näin Varma huolehtii vuokralaisistaan

”Pitää toimitiloista vastuullisesti huolta.”
- Asiakaspalaute, KTI tutkimus 2022

Kaipaatko toimitila-asiantuntijan näkemystä uuden toimitilan etsimiseen tai nykyisen päivittämiseen?

Oletko pohtinut, että toisenlainen toimitila kenties palvelisi organisaatiosi tarpeita paremmin? Lue neljä vinkkiämme, mitä sinun kannattaa pohtia jo nyt, vaikka toimitilasi vuokrasopimus päättyisi vasta muutaman vuoden päästä.

Lue: Onko toimitilasi vuokrasopimus päättymässä 2 vuoden sisällä? Nyt on oikea aika miettiä nämä 4 asiaa

Tutustu vapaisiin toimitiloihimme!

Tutustu toimitilahaussamme eri paikkakuntien vapaisiin toimitiloihin. Jos et löydä yrityksesi tarpeisiin sopivaa tilaa, ota meihin silti yhteyttä. Kuulemme mielellämme tilatarpeistasi jo hyvissä ajoin, jotta voimme kertoa sinulle, kun toiveitasi vastaava toimitila on vapautumassa ja vuokrattavissa.

Me olemme kotimainen, helposti lähestyttävä ja vastuullinen toimija ja teemme toimitilavuokrausprosessista sinulle mahdollisimman vaivatonta.

Katso vapaat tilat

Ota yhteyttä

Voisit olla kiinnostunut myös näistä