Millaisia palveluita kaipaat toimistosi yhteyteen? Lue 10 ajankohtaista esimerkkiä toimitilakiinteistön palveluista

Kiinteistökohtaisten palveluiden suunnitteleminen ja kehittäminen on yhteistyötä, jossa sekä vuokralaiset että kiinteistön omistaja etsivät mahdollisimman toimivaa, mutta kuitenkin kustannustehokasta pakettia.

Toimistokiinteistöissä erilaisten palveluiden määrä on kasvussa, sillä työnteosta ja arjesta halutaan tehdä entistä sujuvampaa ja helpompaa. Myös kasvavat panostukset työhyvinvointiin ovat nostaneet esiin erilaisia palvelutarpeita.

Tiedätkö, mitkä perinteiset palvelut toimistojen yhteydessä pitävät edelleen pintansa ja mitkä ovat uusia, jatkossa yleistyviä palveluita? Kerromme myös, miten kiinteistökohtaiset palvelut valitaan ja miten niihin voi vaikuttaa.

5 perinteistä toimitilakiinteistön palvelua, joita vuokralaisemme arvostavat edelleen

1. Ravintola- ja kahvilapalvelut
 
Ravintola- ja kahvilapalvelut ovat tyypillisimpiä toimitilakiinteistön palveluita.

Tarve toimistokiinteistön omille ravintola- ja kahvilapalveluille korostuu erityisesti silloin, kun etäisyys kaupungin keskustan palveluihin kasvaa. Lounaspaikan etsiminen oman toimistorakennuksen ulkopuolelta yleensä pidentää lounastauon kestoa, joka taas ei ole työnantajan näkökulmasta ideaaliratkaisu. Oma lounasravintola tai -kahvila toimitilakiinteistössä myös useimmiten tukee henkilöstön terveellisempiä ruokailutottumuksia.

Ravintola- ja kahvilapalveluihin kytkeytyy tyypillisesti myös kiinteistössä toimiva catering-palvelu, jonka mukavasti helpottaa asiakkaiden ja muiden organisaatiossasi vierailevien henkilöiden kestitsemistä.

Lue myös: Varma vapauttaa kahvilat ja ravintolat vuokranmaksulta kahden kuukauden ajaksi
 
2. Kokous- ja neuvottelutilat
 
Perinteiset – ja kasvavissa määrin myös vähemmän perinteiset – kokous- ja neuvottelutilat vaativat oman paikkansa toimistokiinteistöissä.

Hiljaisten tilojen ja hybridikokouksiin sopivien huoneiden tarve on kasvanut samalla, kun yritysten on nopeasti muuttuvassa markkinassa entistä haastavampaa ennustaa omaa tilantarvettaan. Toimitilakiinteistön yhteiskäytössä olevat, omaan käyttöön helposti varattavat neuvottelutilat tarjoavat kaivattua joustoa organisaatioiden omien tilojen välittömässä läheisyydessä.

Lukuvinkki: Yrityspäättäjä: nämä 5 kysymystä auttavat sinua toimiston vetovoiman lisäämisessä


 
3. Aulapalvelut
 
Aulapalveluiden ansiosta erityisesti monikäyttäjäkohteiden arki pyörii mukavasti.

Aulapalvelu luo omalla tavallaan tasokkaan ensivaikutelman, mutta sen käytännön hyödyt näkyvät tyypillisesti myös kulunvalvonnassa, turvatekniikassa, avaintenhallinnassa ja esimerkiksi pysäköintilupien käsittelyssä.


 
4. Postituspalvelu
 
Digikanavista huolimatta sekä tavara että paperi liikkuvat edelleen yritysten välillä perinteisessä, konkreettisessa muodossaan, joten ulkoistettu postituspalvelu on yksi toimitilakiinteistöltä useimmiten toivottu palvelu.

Tällä hetkellä nousevana trendinä on nähtävissä pakettiautomaattien yleistyminen toimistotaloissa, mikä puolestaan suoraviivaistaa erityisesti kiinteistössä työskentelevien henkilöiden arkea. Omat verkkokauppaostokset voikin ehkä jo lähitulevaisuudessa tilata oman työpaikan pakettiautomaattiin.


 
5. Siivouspalvelut
 
Siivouspalveluiden tarjoaminen toimitilakiinteistön puolesta on jälleen yksi, vuokralaistemme arkea sujuvoittava teko.

Osa yrityksistä kilpailuttaa siivouspalveluiden tuottajan mieluiten itse tai hyödyntää vanhaa tuttua palveluntarjoajaa, mutta useimmiten vuokralaisemme valitsevat kiinteistön yleisiä tiloja siivoavan operaattorin myös omien tilojensa puhtaanapitoon sen helppouden vuoksi.

(artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

5 uudempaa toimitilakiinteistön palvelua, joiden kysyntä on nyt kasvussa

1. Taukoliikuntapalvelut
 
Sekä työntekijäporras että päättäjät ovat aiempaa kiinnostuneempia työhyvinvoinnista ja sen vaikutuksesta työtehoon sekä sitoutuneisuuteen.

Hyvinvointiin ollaan valmiita panostamaan, ja tämän myötä erityisesti taukoliikuntaan soveltuville tiloille onkin toimitilakiinteistöissä syntynyt nyt kysyntää. Pelkät tilat eivät silti useimmiten riitä, joten helposti lähestyttäviä, kevyitä liikuntapalveluita tarjoavia toimijoita kysytään myös.

Pienet taukojumpat, lyhyet joogat tai hauskat irrottelut kesken päivän kuuluvat jo monen yrityksen viikoittaisiin rutiineihin.


 
2. Tilankäytön seuranta
 
Toimistojen tilankäytön seuranta on kustannustehokkuuden näkökulmasta erityisen kiinnostavaa nyt, kun tietotyössä työnteon mallit muuttuvat nopeasti.

Hybridityön ja tulevaisuuden toimitilainvestointien vuoksi seurannan kehitys tulee varmasti lähivuosina olemaan nopeaa. Tilankäytön seuranta on mahdollista toteuttaa kussakin organisaatiossa omalla tavallaan, mutta me Varmassa näemme, että myös kiinteistönomistajan rooli tilojen teknologian kehityksessä tulee olemaan keskeinen.


 
3. Tasokkaat sosiaalitilat ja henkilökuntasaunat
 
Työmatkaliikkumiseen kannustetaan, mutta sen käytännön toteutuminen on usein kiinni hyvin konkreettisista epämukavuustekijöistä. Hikisenä tai lässähtäneellä kampauksella ei ole kiva aloittaa työpäivää.

Työntekijät tarvitsevat toimivat sosiaalitilat siistiytymiseen ja vaatteidenvaihtoon, jotta he kokevat työmatkaliikunnan aidosti realistisena vaihtoehtona. Näyttävien edustussaunojen suosio onkin hieman hiipumassa, samalla kun käytännöllisten henkilökuntasaunojen ja tasokkaiden sosiaalitilojen kysyntä kasvaa.


 
4. Autopesula ja polkupyörien huoltopäivät
 
Nopeat ja helpot siirtymät kodin, työn ja harrastusten välillä ovat meille useimmille erittäin tärkeitä. Mitä vähäisemmillä erillisillä pysähdyksillä arjen rutiinit hoituvat, sitä vaivattomammalta kaikki yleensä tuntuu.

Jos auto on mahdollista pesettää työpaikalla tai polkupyörän kausihuolto ostaa ammattilaiselta sovittuna päivänä töihin saapuessa, tuntuvat arjen palaset loksahtelevan mukavan helposti paikalleen.


 
5. Sähköautojen latauspisteet
 
Sähköautojen yleistyessä myös lataustarpeet kasvavat. Enää toimitilamuuton yhteydessä asiakkaitamme ei kiinnosta pelkkä parkkipaikkojen määrä, vaan myös mahdollisuudet sähköautojen lataamiselle.
 

Miten toimitilakiinteistön palvelut valitaan ja kuinka niihin voi vaikuttaa?

Erityisesti monikäyttäjäkiinteistöissä, joissa vuokralaisia on useita, kiinteistön omien palveluiden hyödyt näkyvät käyttäjille selvästi. Esimerkiksi postittamiseen, kokoustilojen ylläpitoon tai aulapalveluihin liittyvät kustannukset on helppo jakaa usean käyttäjän kesken ja kokonaisuus pysyy hyvin hallinnassa.

Kiinteistökohtaisten palveluiden suunnitteleminen ja kehittäminen on yhteistyötä, jossa sekä vuokralaiset että kiinteistön omistaja etsivät mahdollisimman toimivaa, mutta kuitenkin kustannustehokasta pakettia.

Kaikki palvelut eivät kuitenkaan kaikissa kohteissa toimi, sillä käyttäjiä ei välttämättä ole riittävästi tai palveluita ei koeta kiinnostavina. Sellaisista palveluista, joita vuokralaiset eivät aktiivisesti käytä, ei kiinteistönomistajankaan kannata maksaa.

Me Varmassa keskustelemme mielellämme sekä nykyisten vuokralaistemme että uusia toimitiloja etsivien yritysten kanssa tarvittavista oheispalveluista, jotta arki toimitiloissamme toimisi mahdollisimman mutkattomasti ja hyvin. Ota siis yhteyttä Varman Asset Manageriin tai nosta uudet ajatuksesi esiin toimitilakiinteistösi käyttäjäkokouksessa!

Lukuvinkki: Onko toimitilasi vuokrasopimus päättymässä 2 vuoden sisällä? Nyt on oikea aika miettiä nämä 4 asiaa
 

 

Ota yhteyttä

Katso vapaat toimitilat

Voisit olla kiinnostunut myös näistä